REKLAMAČNÝ PORIADOK
Čl. I Základné ustanovenia
1) Tento reklamačný poriadok upravuje práva Kupujúceho zo zodpovednosti Predávajúceho za vady tovaru zakúpeného v internetovom obchode www.lg-e.sk, spôsob ich uplatnenia a vybavovania reklamácií ako aj ďalšie súvisiace práva (ďalej len „Reklamačný poriadok“). Tento Reklamačný poriadok je neoddeliteľnou súčasťou Všeobecných obchodných podmienok (ďalej len „VOP“) Predávajúceho, fyzickej osoby - podnikateľa podnikajúcej pod obchodným menom Josef Kružliak – ELLEX, ICU: 10271422, DICU: SK3120660488, so sídlom Rudolfovská 34, 370 01 CUeské Budějovice, tel. č. +420386350461, e-mail: ellex@ellex.cz (ďalej len „Predávajúci“) pre internetový obchod umiestnený na webovej stránke www.lg-e.sk, a Kúpnej zmluvy uzatvorenej medzi Predávajúcim a Kupujúcim (v zmysle definície uvedenej vo VOP).
2) Práva a povinnosti zmluvných strán ohľadom zodpovednosti Predávajúceho za vady tovaru sa riadia príslušnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky. Ak je Kupujúcim spotrebiteľ, riadi sa zodpovednosť Predávajúceho za vady tovaru a nároky spotrebiteľa zo zodpovednosti za vady zákonom č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa v platnom znení, Občianskym zákonníkom a týmto Reklamačným poriadkom. Ak je Kupujúcim podnikateľ, riadi sa zodpovednosť Predávajúceho za vady tovaru a nároky podnikateľa zo zodpovednosti za vady zákonom č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník.
Čl. II Povinnosti Predávajúceho
1) Predávajúci zodpovedá Kupujúcemu za to, že predávaný tovar doručí v objednanom množstve, akosti a dizajne. Ak tovar vlastnosti uvedené v predchádzajúcej vete nemá, vec je vadná. Za vadu sa považuje i plnenie inej veci.
2) Predávajúci zodpovedá Kupujúcemu za to, že v dobe, kedy Kupujúci tovar prevzal:
- má tovar vlastnosti špecifikované na webových stránkach obchodu Predávajúceho,
- sa tovar hodí na účel, pre ktorý Predávajúci uvádza jeho použitie na webových stránkach;
- vyhovuje požiadavkám právnych predpisov.
3) Predávajúci zodpovedá za vady tovaru existujúce pri prevzatí tovaru Kupujúcim, a to aj keď sa prejavia neskôr.
4) Ak nejde o veci, ktoré sa rýchlo kazia, alebo o použité veci, zodpovedá predávajúci za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí veci v záručnej dobe (záruka).
5) Pri použitých veciach Predávajúci nezodpovedá za vady vzniknuté ich použitím alebo opotrebením. Pri veciach predávaných za nižšiu cenu Predávajúci nezodpovedá za vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena.
Čl. III Lehoty pre uplatnenie reklamácie
1) Kupujúci je oprávnený uplatniť právo z vád tovaru v zmysle čl. II Reklamačného poriadku, ktorá sa vyskytne pri tovare v priebehu dvadsiatich štyroch (24) mesiacov od prevzatia tovaru (záručná doba).
2) Ak ide o použitú vec je Kupujúci oprávnený uplatniť právo zo zodpovednosti z vád v priebehu dvanástich (12) mesiacov od prevzatia tovaru.
3) Kupujúci prezrie zakúpený tovar čo najskôr po jeho doručení a presvedčí sa o jeho vlastnostiach a množstve.
4) Prípadné vady je Kupujúci povinný oznámiť Predávajúcemu bez zbytočného odkladu, t. j. najneskôr do desiatich (10) pracovných dní po tom, čo ich mohol pri včasnej prehliadke a dostatočnej starostlivosti zistiť. Ak ide vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí tovaru, bez zbytočného odkladu, tzn. do desiatich (10) pracovných dní po tom, čo ich mohol pri dostatočnej starostlivosti zistiť, najneskôr však do dvadsiatich štyroch (24) mesiacov odo dňa prevzatia tovaru. Ak Kupujúci neoznámi vadu tovaru včas v lehotách uvedených v tomto odseku práva Kupujúceho zo zodpovednosti za vady tovaru zaniknú.
Čl. IV Reklamácia tovaru poškodeného pri preprave
1) Kupujúci má povinnosť pri prevzatí prezrieť, či nedošlo pri preprave k poškodeniu tovaru. V prípade, že je Kupujúcemu doručená zásielka, pri ktorej došlo počas prepravy k viditeľnému poškodeniu, je Kupujúci povinný starostlivo skontrolovať zásielku a pri zistení poškodenia zásielky ihneď spísať s doručovateľom zápis o škode. Na neskoršiu reklamáciu poškodenia tovaru nemožno brať zreteľ. Príjemca svojim podpisom pri prevzatí zásielky potvrdzuje, že zásielku prevzal nepoškodenú. Kupujúci má v takomto prípade povinnosť zásielku prevziať tzv. „s výhradou“, t. j. do dokumentu potvrdzujúcemu doručovateľovi prevzatie uviesť poznámku „prevzatý s výhradou“. Rovnako tak môže na vyžiadanie balík pred prepravcom rozbaliť a svoj tovar skontrolovať. V prípade poškodenia tovaru pri preprave má Kupujúci povinnosť zaslať Predávajúcemu písomnú reklamáciu do 2 dní od prevzatia tovaru.
2) Ak Kupujúci zistí poškodenie tovaru až po rozbalení zásielky, informuje Predávajúceho o tejto skutočnosti neodkladne, najneskôr však do 2 dní odo dňa prevzatia zásielky. Na neskoršie nahlásenie nemožno brať zreteľ. Pre úspešné vybavenie reklamácie je nutné:
- nahlásiť popis poškodenia a
- zaslať na e-mailovú adresu Predávajúceho kompletnú fotodokumentáciu (vonkajšok škatule, škatuľu s plne uloženým obsahom, výstelku zásielky, pokiaľ nejaká je, prázdnu škatuľu v prípade, že je napr. premočená, poškodený tovar a všetko, čo Kupujúci uzná za potrebné). Poškodený tovar, obal ani výstelku si Kupujúci neponechá, v prípade nejasností môže Predávajúci požiadať Kupujúceho o spätné zaslanie poškodenej zásielky vrátane obalu na náklady Predávajúceho.
3) Oznámenie o poškodení zásielky pri preprave Kupujúci zašle na e-mailovú adresu: ellex@ellex.cz
4) Ak je na posúdenie dôvodnosti reklamácie potrebné tovar prezrieť, Predávajúci požiada Kupujúceho o spätné zaslanie poškodeného tovaru. Kupujúci má povinnosť vrátiť tovar späť do piatich (5) pracovných dní. Do doby, než Kupujúci tovar vráti Predávajúcemu na prehliadku alebo zašle fotodokumentáciu vady, nebežia lehoty pre plnenie povinnosti na strane Predávajúceho.
5) Predávajúci má povinnosť reklamáciu podľa tohto článku preskúmať, posúdiť, či je reklamácia opodstatnená a vybaviť najneskôr do piatich (5) pracovných dní odo dňa obdržania písomnej reklamácie alebo, ak je nutné tovar prezrieť do piatich (5) dní odo dňa, kedy Predávajúci obdrží reklamáciu a vrátený tovar alebo ak je potrebné zistiť vadu z fotodokumentácie, do piatich (5) pracovných dní odo dňa doručenia oznámenia a fotodokumentácie vady.
6) Ak je reklamácia vyhodnotená ako opodstatnená, tovar bude vymenený a zaslaný bez zbytočného odkladu späť Kupujúcemu najneskôr do troch (3) pracovných dní odo dňa, kedy Predávajúci uzavrie reklamáciu a rozhodne o výmene poškodeného tovaru. Náklady na výmenu poškodeného tovaru nesie Predávajúci.
Čl. V Uplatnenie reklamácie vád tovaru
1) Kupujúci oznámi Predávajúcemu vady tovaru a môže uplatniť konkrétne právo z vadného plnenia podľa čl. VII Reklamačného poriadku (ďalej len „Oznámenie“). V Oznámení Kupujúci:
- označí zistenú vadu alebo presne popíše, ako sa vada prejavuje,
- môže uviesť, ktoré právo podľa bodu čl. VII Reklamačného poriadku voči Predávajúcemu uplatňuje,
- pripojí fotodokumentáciu vady tovaru.
2) Kupujúci môže použiť formulár oznámenia, pokiaľ je zverejnený na webových stránkach Predávajúceho.
3) Kupujúci zašle oznámenie Predávajúcemu:
- na e-mailovú adresu: ellex@ellex.cz, alebo
- na adresu sídla Predávajúceho: Josef Kružliak - ELLEX, Pražská tř. 2006/137, CUeské Budějovice, 37010
4) Za deň oznámenia vady a uplatnenia nároku sa považuje deň doručenia Oznámenia Kupujúceho Predávajúcemu. V prípade, že k prevzatiu predmetu reklamácie Predávajúcim dôjde v neskorší deň, ako je deň uplatnenia reklamácie, tak lehoty na vybavenie reklamácie začínajú plynúť odo dňa prevzatia predmetu reklamácie Predávajúcim.
Čl. VI Potvrdenie o uplatnení reklamácie
1) Predávajúci doručí Kupujúcemu potvrdenie o uplatnení reklamácie ihneď; ak nie je možné potvrdenie doručiť ihneď, doručí ho bez zbytočného odkladu, najneskôr však spolu s dokladom o vybavení reklamácie; potvrdenie o uplatnení reklamácie sa nemusí doručovať, ak Kupujúci má možnosť preukázať uplatnenie reklamácie iným spôsobom.
2) Potvrdenie o uplatnení reklamácie obsahuje údaje o tom, kde Kupujúci právo uplatnil, čo je obsahom reklamácie a aký spôsob vybavenia reklamácie Kupujúci požaduje.
3) Potvrdenie zašle Predávajúci na:
- e-mailovú adresu uvedenú Kupujúcim v Oznámení, inak na e-mailovú adresu, z ktorej Kupujúci odoslal Oznámenie, ak je táto známa a ak sa nedohodnú zmluvné strany inak,
- prostredníctvom doručovateľa na adresu uvedenú Kupujúcim,
- iným vhodným spôsobom.
Čl. VII Nároky Kupujúceho z vád tovaru
1) Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má Kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť.
2) Kupujúci môže namiesto odstránenia vady požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len súčasti veci, výmenu súčasti, ak tým Predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady.
3) Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú, ak to Kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.
4) Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má Kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú Kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, avšak Kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať.
5) Ak ide o iné neodstrániteľné vady, má Kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny veci.
Čl. VIII Vybavenie reklamácie
1) Vybavením reklamácie sa považuje ukončenie reklamačného konania odovzdaním opraveného výrobku, výmenou výrobku, vrátením kúpnej ceny výrobku, vyplatením primeranej zľavy z ceny výrobku, písomná výzva na prevzatie plnenia alebo jej odôvodnené zamietnutie.
2) Predávajúci je povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie podľa ods. 1 tohto článku ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr do 3 pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu výrobku alebo služby, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.
3) Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Ak k prevzatiu predmetu reklamácie Predávajúcim dôjde v neskorší deň, ako je deň uplatnenia reklamácie, tak lehoty na vybavenie reklamácie podľa tohto odseku začínajú plynúť odo dňa prevzatia predmetu reklamácie Predávajúcim; najneskôr však od momentu, kedy Predávajúci znemožní alebo zabráni prevzatie predmetu reklamácie. Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má Kupujúci právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový výrobok.
4) Ak Kupujúci reklamáciu výrobku uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže Predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemožno od Kupujúceho vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením. Predávajúci je povinný poskytnúť Kupujúcemu kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie.
5) Ak Kupujúci reklamáciu výrobku uplatnil po 12 mesiacoch od kúpy a Predávajúci ju zamietol, osoba, ktorá reklamáciu vybavila, je povinná v doklade o vybavení reklamácie uviesť, komu môže Kupujúci zaslať výrobok na odborné posúdenie. Ak je výrobok zaslaný na odborné posúdenie určenej osobe, náklady odborného posúdenia, ako aj všetky ostatné s tým súvisiace účelne vynaložené náklady znáša Predávajúci bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia. Ak Kupujúci odborným posúdením preukáže zodpovednosť Predávajúceho za vadu, môže reklamáciu uplatniť znova; počas vykonávania odborného posúdenia záručná doba neplynie. Predávajúci je povinný Kupujúcemu uhradiť do 14 dní odo dňa znova uplatnenia reklamácie všetky náklady vynaložené na odborné posúdenie, ako aj všetky s tým súvisiace účelne vynaložené náklady. Opätovne uplatnenú reklamáciu nemožno zamietnuť.
6) Pri dodaní nového tovaru vráti Kupujúci vopred Predávajúcemu na náklady Predávajúceho pôvodný tovar. V prípade spotrebovania tovaru alebo jeho časti je Kupujúci povinný uhradiť Predávajúcemu náhradu do výšky, v ktorej mal z použitia veci prospech. Prospech Kupujúceho odpovedá nákupnej cene, pokiaľ bol tovar spotrebovaný celý, alebo z časti nákupnej ceny zodpovedajúcej pomernej časti spotrebovaného tovaru. Do doby vrátenia tovaru alebo náhrady prospechu Kupujúceho nie je Predávajúci povinný poskytnúť nový tovar Kupujúcemu.
7) Kupujúci nemôže od zmluvy odstúpiť, pokiaľ tovar nemôže vrátiť v takom stave, v akom ho obdržal. To neplatí:
- ak došlo k zmene stavu v dôsledku prehliadky za účelom zistenia vady tovaru,
- ak Kupujúci použil tovar ešte pred zistením vady,
- ak Kupujúci nespôsobil nemožnosť vrátenia veci v nezmenenom stave konaním alebo zanedbaním,
- ak Kupujúci spotreboval tovar pred objavením vady, alebo pozmenil tovar pri obvyklom použití. Ak sa tak stalo len sčasti, vráti Kupujúci Predávajúcemu, čo ešte vrátiť môže. Ak Kupujúci spotreboval tovar celý alebo jeho časť, je povinný zaplatiť Predávajúcemu náhradu do výšky, v ktorej mal z použitia veci prospech. Ak Kupujúci spotreboval celý tovar, má Kupujúci prospech vo výške nákupnej ceny spotrebovaného tovaru. Ak spotreboval časť, má Kupujúci prospech vo výške časti nákupnej ceny zodpovedajúcej časti spotrebovaného tovaru.
8) Predávajúci má povinnosť reklamáciu preskúmať, posúdiť, či je reklamácia opodstatnená a uzavrieť najneskôr do tridsiatich (30) dní od obdržania písomnej reklamácie Kupujúcim. Predávajúci môže požiadať Kupujúceho o zaslanie reklamovaného tovaru späť na náklady Predávajúceho. Predávajúci tiež môže požiadať dodatočne Kupujúceho o zaslanie presvedčivejšej fotodokumentácie vady tovaru alebo vrátenia tovaru, Kupujúci následne zašle fotodokumentáciu Predávajúcemu bez zbytočného odkladu do piatich (5) pracovných dní. Do doby, než Kupujúci tovar vráti Predávajúcemu na prehliadku alebo zašle fotodokumentáciu vady, nebežia lehoty pre plnenie povinnosti na strane Predávajúceho. Ak Kupujúci neposkytne Predávajúcemu súčinnosť a v dôsledku toho nie je možné preskúmať opodstatnenosť reklamácie ani v primeranej dodatočnej lehote, nesie Kupujúci zodpovednosť za škodu týmto konaním spôsobenú ako i riziko vyhodnotenia reklamácie za neopodstatnenú.
9) Reklamácia a uplatnené nároky musia byť vybavené a písomné potvrdenie obsahujúce údaje o dátume a spôsobe vybavenia reklamácie vrátane potvrdenia o vykonaní opravy a dobe jej trvania, prípadne odôvodnenie zamietnutia reklamácie a ďalšie vhodné dodatočné informácie (napr. kedy a kde je tovar pripravený na vyzdvihnutie, a pod.) musí byť Kupujúcemu doručené bez zbytočného odkladu a najneskôr v lehote tridsať (30) dní odo dňa doručenia Oznámenia Predávajúcemu, ak nie je dohodnutá doba dlhšia, resp. od odovzdania reklamovaného tovaru Predávajúcemu.
Čl. IX Záverečné ustanovenia
1) V prípade, že je niektoré ustanovenie Reklamačného poriadku neplatné alebo neúčinné, alebo sa takým stane, namiesto neplatných ustanovení nastúpi ustanovenie, ktorého zmysel sa neplatnému ustanoveniu čo najviac približuje. Neplatnosťou alebo neúčinnosťou jedného ustanovenia nie je dotknutá platnosť ostatných ustanovení. Zmeny a doplnky Reklamačného poriadku vyžadujú písomnú formu.
2) Tento Reklamačný poriadok sa stáva účinným dňa 30.1.2023 Reklamácie z nákupných zmlúv uzatvorených pred účinnosťou tohto Reklamačného poriadku sa riadia obchodnými a reklamačnými podmienkami platnými a účinnými ku dňu uzatvorenia nákupnej zmluvy, pokiaľ sa zmluvné strany nedohodnú inak.